hammarotrolling.se

Trollingfiske & charter på Vänern

Höstens bästa fiskedag på hemmaplan

| Inga kommentarer

Jag hade i dag Björn och Willemijn från Torsby i båten. Efter gårdagens misslyckande med att hitta lax, så tänkte jag att jag måste hitta på något nytt. Jag rannsakade mina gamla fisketurer och kom på en färdrutt, där det borde vara fisk så här års och vi gick direkt dit. Vi gick ut kl 0900 och bröt kl 1430. Kl 1330 kom dimman och då dog fisket. Ytvattentemperaturen låg på 4,5 grader.Direkt när vi kom fram fick vi ett dubbelhugg som vi missade. Därefter fick vi ett nytt dubbelhugg i andra änden av rutten och det var en gädda och dagens största lax på 6,74 kg. Sedan körde vi fram och tillbaka på denna rutt och fiskarna högg, när vi gick i motvind. Vi fick ytterligare en lax på 5,74 kg och en på 3,80 kg. Därutöver hade vi ett antal bomhugg.

Dagens beten var tomicpluggar och skedar på riggen. Dagens hugg var den mellanstora laxen som högg på en pärlemorsked på riggen med kort lina och där bromsen stod lite för hårt på rullen. Detta innebar ett ruggigt rullskrik och upp kommer laxen som skjuten ur en kanon och landade med ett magplask. Willemijn drillade denna lax med acuratess. Det gjorde även Björn med de två andra laxarna.

Ett stort tack för en mycket trevlig dag på sjön och välkomna åter på gösfiske i sommar.